søndag 16. juni 2013

Hovedmålsetningen for 2013 - check!

For de som er litt mer strukturerte og målbevisste enn meg selv så har de typisk ett eller flere ritt som hovedmålsetning for sykkelsesongen. Noen er mer avanserte og deler opp i ulike kategorier. F.eks. hvor 'A' ritt er de aller viktigste rittene (rittet) som man skal forsøke å toppe formen til, og 'B' og 'C' ritt som er mindre viktige.

Selv har jeg bare den enkle målsetningen at jeg skal "bli i bedre form enn i fjor!" Det har ingen spesifikk tidshorisont - bare at jeg klarer det i løpet av sommeren, og jeg har ikke forsøkt på noen spesiell formtopp. Målsetningen er den samme jeg har hatt i flere år og så langt har det gått greit, men det har blitt litt vanskeligere de siste par årene å klare det. De siste tre årene har jeg brukt den nærmeste skikkelige bakken (Steinshøgda) som fast trenings- og testbakke. I 2011 kjørte jeg form-tester der jevnlig ila sommeren, men det har jeg sluttet med - mest fordi det tar for mye tid og man bør være uthvilt for å gjennomføre skikkelig.

Så-langt i 2013 har jeg egentlig visst at jeg har klart målsetningen om å være bedre enn i fjor en stund - jeg ser det på resultatene på rittene jeg har vært med på - og jeg merker det i bakkene jeg har syklet i flere år at det går lettere og fortere. Men! Det blir allikevel ikke et faktum før jeg sykler min faste testbakke Steinshøgda på en bedre tid enn i fjor! I 2011 syklet jeg på 4:16 og i 2012 syklet jeg på 4:04 - begge disse ble satt med litt vind i ryggen.

Beste tider 2011-2013 Steinshøgda. Fra jonathanokeeffe.com

For et par uker siden gjorde jeg et forsøk, men var ikke helt uthvilt og sprakk litt - og klokket inn 4:07. Følte meg såpass død i bena etterpå at jeg bare dro hjem igjen og tenkte at jeg fikk ta det litt senere...

Nå på lørdag når jeg stod opp tenkte jeg at "i dag er dagen!" og visste at jeg kom til å klare å sette ny bestetid!... Ofte kjenner jeg om morgenen at bena er gode når jeg går opp trappen. Om man bare er litt sliten i bena så merker man det i lårene på vei opp trappa. På lørdag morgen kjentes de supre ut! :-)

Vindretningen var ikke helt optimalt med sør-vest vind, og jeg fikk dermed side/motvind i starten av stigningen - men kjente meg utrolig bra i siste halvdel og skjønte at dette kom til å gå uten problem. Tiden ble 4:01 og da sparte jeg litt for å være sikker på at jeg fikk satt PR på segmentet som går hele veien til tjernet på toppen! Så jeg vet at jeg klarer fortere - både pga vindforhold og fordi jeg ikke tok meg 100% ut. (Merk forøvrig at selv om jeg har KOM her så er det litt tilfeldig - for jeg vet om flere gode bakkesyklister som tar denne tiden om de prøver.).

Komplette tider på Steinshøgda. Fra jonathanokeeffe.com
Det er alltid litt irriterende å havne på feil side av et rundt tall, men det brydde jeg meg lite om i går. Jeg var utrolig glad når jeg kom hjem og dobbelsjekket tiden! Det høres kanskje litt absurd ut at å sette ny personlig rekord opp en testbakke er den prestasjonen jeg er mest fornøyd med hittil i år - men det dreier seg om å bevise for meg selv at min viktigste målsetning for sesongen har blitt oppnådd og at jeg har hatt fremgang siden ifjor.

Godt fornøyd hjemme på plenen etter turen :)
Ikke at jeg slapper av resten av sommeren for det! Jeg håper selvfølgelig på noen flere gode plasseringer i ritt - men det blir bonus fra nå av!