søndag 28. april 2013

Bukkene Bruse 2013 i Grimstad!

I dag syklet jeg et ritt i Grimstad ved navn Bukkene Bruse. Jeg meldte meg på rittet delvis fordi jeg skulle til Sørlandet denne helgen, og delvis fordi Thor Hushovd ofte har vært med tidligere for å vise støtte til Grimstad SK. Om Thor var der så må han ha blitt kjørt av i første kneik - for han så jeg ikke noe til. Det var derimot en ganske stor kontigent av lokale helter som hadde meldt seg på, så farten og pulsen ble bra nok for undertegnede uten verdensmesterens deltagelse!

De første ti kilometerne gikk i rolig tempo hvor jeg stort sett satt og irriterte meg over mine konkurrenters dårlig festede startnumre og håpte at det ikke ville begynne å regne (Les min guide om hvordan startnummer skal festes! Jeg har tilogmed spesifikt omtalt startnummer med hull i hjørnene - disse skal ikke brukes!). Men straks vi kom inne i de første bakkene så ble tempoet skrudd kraftig opp - og slik holdt det seg frem til målgang!.

I Herefossbakken omtrent halvveis i rittet så får noen KcK ryttere en luke i front - og urutinert ligger jeg et stykke bak i feltet og må omtrent opp på makspuls for å kjøre de inn over kulen. De holder såpass bra tempo etter bakken at jeg bruker mye krefter for å klare å helt tette luken (sleit med de siste 20m...). De neste 45min var vi en 6-mannsgruppe hvorav 4 fra KcK, og i starten var jeg såpass sliten at jeg ikke kunne bidra i det hele tatt. Etterhvert kom jeg meg til hektene, men var ikke særlig lysten på å bruke krefter som ensom BoC rytter omgitt av masse blå trøyer og lå stort-sett på halen med et par gjeste-debut'er i rulla.

Med ca 17km igjen (av tot 87) ble vi tatt igjen av restene av hovedfeltet og en masse ulike rykk og napp starter. Ved ca 10km igjen får en duo en luke og med kraftig motvind er det ikke mye vilje hos de resterende, inkludert undertegnede, i feltet til å kjøre i front. Ved 2km igjen stikker ytterligere to mann - her var jeg på vei til å bli med, men nølte et par sekund for lenge.. :-( De første to vinner og de neste to kommer på de to neste plassene.

I siste bakken mot mål så fikk jeg iallefall bevist for meg selv (om ikke annet) at kneika passet meg bra da jeg holdt høyest fart i feltet og tok 5-plassen bak de fire i front. På forhånd hadde jeg ambisjon om topp-3, og var igrunn ok fornøyd med 5te. Igjen kjenner jeg at formen er bra - og det er små marginer opp til de aller øverste plassene - får bare prøve igjen snart! :-)

Andreas Vangstad vinner etter sterk kjøring! Grattis!

Ellers var det et bra arrangement - det er tydelig at man vet hvordan man arrangerer ritt i Grimstad. Dette har man gjort før! Det er ingenting som et svært oppblåsbart målseil med masse mennesker som heier! Gøy! Deltagelsen var også utrolig bra - jeg tror det var godt over 300 deltagere fordelt på ulike ferdighetsnivåer - som sier litt om sykkelinteressen i området. I tillegg var det barneritt for de aller minste hvor Grimstad SK tydeligvis er godt igang med å lete frem neste "Hoshovd"! Og om ikke det var nok så fikk man spandert hamburger når man kom i mål. Digg! :-)
"Barneritt!"
Alt-i-alt en positiv opplevelse og en morsom dag. Det er gøy med slike lokalarrangement - og særlig når nivået og stemningen er såpass høy! Blir gjerne med på dette rittet igjen en gang!

Jeg hadde iallefall det best festede startnummeret! ;-)