lørdag 9. august 2014

Ny MTB! Klar til Birkebeinerrittet!

I dag var jeg hos Velo City - Specialized Concept Store Olso og hentet min nye terrengsykkel! Sinnsykt gøy med ny sykkel - nå var det en stund siden sist!

Grunnen er naturligvis at Birkebeinerrittet er rett rundt hjørnet og min Scott Scale - som jeg har syklet på de siste årene - er blitt pensjonist. Scott'en var faktisk en "erstatningssykkel" jeg fikk på forsikringen etter at min kone Tonje kjørte inn på parkeringsanlegget på CC Vest med min ett år eldre Specialized Stumpjumper (tror det var 2008 modell) på taket... dette skjedde for vel fem år siden. Så da er ringen sluttet - og jeg er tilbake på en Stumpjumper igjen!

Ettersom jeg sykler bare ett ritt i året på MTB (Birken) og kanskje en håndfull treningsturer på grus siktet jeg meg inn på mid-range segmentet og havnet ganske raskt på en Specialized Stumpjumper Comp Carbon HT med 29-tommers hjul (2014 modell - se fulle spec'er i linken) med utsalgspris på rett under tjue tusen. (Som ambassadør for Specialized fikk jeg en bra deal men må grave i lommeboka jeg også.)

-"Ta meg med. Ta meg med!"....-"Ok  da".
Etter å ha prøvd meg på Birken med både dempegaffel og stiv gaffel de siste årene så har jeg tippet over til å synes at man bør ha demper på Birken - særlig om man slåss om plasseringer. Det er såpass mye tryggere/raskere i nedkjøringene (som Ballettbakken hvor det er svært stor forskjell med/uten) at det er verdt å "gynge" litt de gangene man står og trør.

Denne sykkelen er en nærmest perfekt Birken-sykkel. Det eneste jeg kanskje endrer på senere er å bytte til litt større drev foran. Nå er det 38/11 som er tyngste giret, og med f.eks. 100 i kadens (litt fort for min personlig smak - liker å ligge på rundt 90) vil man sykle i 47kmt. Mao. noen partier i Birken hvor man må bare krype sammen og rulle... men ikke noe stort problem - er man i et felt så mister man ikke noe av den grunn.

Strålende service og hjelp som alltid fra Velo City, og Mads klargjorde og innstilte sykkelen for meg. Helt klar til å sykle på rett fra butikken, så jeg hentet sykkelen likesågodt med sykkelklær på klar for å dra rett ut på første test tur!!

-"Husk å vask denne da Martin"..... -"Ok da"

Måtte selvfølgelig bare ha det obligatoriske bildet foran butikken først! Tror mangel på smilet her skyldes utålmodighet på å komme avgårde! ;)

- "Smil da!"... -"Ok da" (men litt treg)
Smilet kom derimot ganske raskt da jeg fikk testet den litt! Ja det har jo skjedd litt de siste årene - og ikke minst er det morsomt å endelig sykle på en 29-tommer. Ganske uvant i starten men uten tvil mer behagelig å sykle over ulent terreng med. Får kanskje finne noen stier de nærmeste ukene å prøve noe litt mer MTB-ish enn grusveiene i marka (ikke lenge siden jeg syklet rundt Kikut på racersykkelen... så bør jo sykle på noe mer ulent på denne).

Herlig å være i gang! Digg!

Foreløbig bare noen førsteinntrykk som er veldig positive - bl.a. så ser den jo skikkelig fin ut. Jeg skal skrive litt mer senere når jeg får syklet den inn. Så håper jeg på at 2014 endelig er året jeg kommer under den magiske tre timers grensen på Birken - sykkelen er iallefall god for det! ;)

3 kommentarer:

1. Du skrev for noen år siden at du hadde testet stiv gaffel på birken..hva var erfaringene med det? Er det egentlig nødvendig med demper ved kun grusveisykling..dvs ingen sti/tekniske partier..?

SvarSlett
    Svar
    1. Heisann. Ja har syklet på det de siste par årene og det er jo veldig bra/best i størstedelen av Birken-løypa. Digg å ha stiv gaffel når man bl.a. står og trår - samtidig som sykkelen blir litt lettere.

Det som var problemet derimot er noen av nedkjøringene hvor jeg følte at jeg mistet mange plasseringer - primært i bakken ned fra Skramstadsætra og i Ballettbakken. Ifjor forsøkte jeg å "slippe på" ned Ballettbakken men det er skikkelig skummelt uten demper og det var en stor gjeng som smatt forbi meg... så tror jeg mistet ganske mange plasseringer. Siden dette er på slutten så har man ikke tid til å sykle seg frem igjen heller.

Oppsummert så er dette helt avhengig hva man selv synes er viktigst. Jeg er litt delt, men med ballettbakken friskt i minne fra i fjor så går jeg tilbake til dempegaffel i år og skal gi mer gass i bakkene! :-)

Slett
    2. Takk for svar. Får se litt hva jeg gjør. Lykke til, og god helg :)