lørdag 14. mars 2015

Med Pastor Dudley, Serious Cycling og Axeon i L.A.

De siste to dagene mine i Los Angeles inkluderte to opplevelsesrike sykkelturer. Egentlig skulle jeg flydd hjem på lørdagen, men pga streiken i Norwegian (og kansellert forbindelse fra København til Oslo) var jeg ikke hjemme før mandag kveld... Takk til pilotene og Parat for nye sykkelopplevelser i Los Angeles! :)

På tur med Pastoren
Butikken jeg leide sykkel fra, Serious Cycling, arrangerte gruppetur både lørdag og søndag morgen. På lørdagen var det et fellesarrangement mellom butikken og menigheten i Northridge - ledet av pastor Dudley Rutherford! (Jeg fant ut senere at dette er kanskje den mest profilerte pastoren i LA med bl.a. TV-kringkastede gudstjenester, nettsider, bøker, mm.) I tillegg til å være frelst av Jesus er en stor del av menigheten hans, godt ledet av han selv, frelst av sykkelsporten - og de stilte opp i egendesignede sykkeldrakter med både farger og tekst av menigheten deres Sheperd of the Church, Fin touch å ha "John 3:16" på ermet.

Pastor Dudley klar til å lede gruppen i bønn før start!
Når en Pastor skal lede en sykkeltur så starter man naturligvis med en bønn! Her stod alle i ring mens 2m høye Dudley og hans 62cm Cervelo ba om beskyttelse og takket Gud for denne fine dagen. Jeg er ikke den mest religiøse, men synes allikevel dette var en ganske fin start på turen. Hvorfor ikke takke "noen" for en slik flott sykkeldag!? Bedre blir det jo ikke! Og en tanke eller to på sikkerhet og beskyttelse før start er nok lurt uansett. Amen!

Ikke lenge etter vi syklet fra butikken så løsnet bakkassetten på min leide Scott Foil 30... "FA%&#¤EN!!!"... tenkte jeg.... "Det var den turen...". Men Scott som eier de to Serious Cycling butikkene, som var med på turen, insisterte på at jeg skulle bare ta hans BMC sykkel siden vi var like høye! Wow! Takk! Så lørdagens gikk videre med Pastoren og hans crew ned til Santa Monica i behersket tempo hvor vi inntok en kaffe før vi syklet tilbake igjen.

Race-tempo med Axeon Cycling
På lørdag ettermiddag fikk jeg vite at flyet mitt var kansellert igjen! Hurra, en sykkeldag til i LA!!! Og på søndag morgen hadde Scott arrangert en fellestur med Axel Merckx' nye lag Axeon Cycling Team fra hans andre butikk i Agoura. Så det var bare å møte opp igjen!

Axeon er et US continental lag som skal kjøre primært ritt i USA, inkludert World Tour rittet Tour of California. Flere Europeiske ryttere på laget også. Ganske høyt nivå var mitt inntrykk. Kule sykler, med Cippolini ramme (Mario Cippolini hadde forøvrig nylig vært hos Serious Cycling og promotert syklene) med bl.a. Dura Ace mekanisk gruppe, og Quarq wattmålere.

Planen var at laget skulle kjøre første halvtimen rolig for at alle skulle være med litt, men så skulle de starte sin vanlige trening med bl.a. kjedekjøring i race-tempo og et par bakkedrag mot slutten. Så da kunne de som klarte å henge på få lov til det (sa Axel Merckx med et smil om munnen!).

Ruten gikk fra Agoura vestover mot Oxnard (Strava-link her) - og igjen ble jeg overrrasket over hvor flotte områder dette er for syklister! Områdene rundt LA. er ganske enkelt helt fantastiske. Jeg kunne vært her på sykkelferie i noen uker uten problem!

Vi startet med en ganske stor gjeng, som inkluderte kunder av Serious Cycling samt de ansatte i butikken, men etter halvannen time var de fleste kjørt av hjul!... Jeg og Scott var de siste som hang med - bl.a. i rulla i over 50kmt i motvind - og jeg ble tilslutt kjørt av (som den siste of course!) i en bakke etter to og en halv time. Bye bye! Fikk et par vannflasker og en t-skjorte av Scott da vi kom tilbake til butikken senere - og en "Neida Martin, du trenger ikke betale for sykkelen i dag!". Utrolig hyggelig kar!

For de som måtte besøke Los Angeles så kan jeg på det sterkeste anbefale å dra innom Serious Cycling (kanskje særlig butikken i Agoura hvor de beste gutta sykler fra på lørdag/søndag). Mye flotte sykkelmerker, hyggelige ansatte, og gratisarrangementer! Hils på Scott også.

Noen bilder fra søndagens sykkeltur:

Første lyskryss etter start. For en dag!

Baktroppen er fortsatt med.

Scott tar en pust i bakken etter å ha vært med i Axeon Rulla.

Vi blir stadig færre som henger på gutta

Axel Merckx gir instrukser. "Race tempo now guys"