mandag 24. november 2014

2014 oppsummert i bilder!

2014 har vært ett år fullt av store sykkelopplevelser! For å oppsummere har jeg plukket ut tolv bilder inkludert link til de respektive innlegg - der det finnes. Klikk på bildene for større versjon. Ellers prøver jeg å legge ut gode, og en del ikke fullt så gode, bilder på Instagram-profilen min.

1. Pga. bar asfalt startet jeg året med å sykle til Tryvann på landeveissykkel med sommerdekk allerede fjerde januar og kom dermed også inn på listen til Oslos Klatrekonge! Lagde også en 2014 lanseringsvideo.

Tryvann 4 jan

2. Senere i Januar ble jeg invitert inn i Oslo Fengsel for å sykle på rulle mot Lars Petter Nordhaug samt innsatte for å promotere rittet Red Bike Race.

Jeg vant iallefall kampen om størst svettepøl på gulvet. Foto Pål Breivik

3. I mars var jeg i Cape Town og syklet verdens største sykkelritt "Cape Argus". Her plasserte jeg som nr 121 av litt over 31-tusen deltagere - og det inkluderte ett proff/elitefelt på nesten 160 mann som startet en halvtime før oss. Ble nr 6 i min aldersgruppe på nesten fire tusen deltagere.

Nede til venstre i rød trøye! Foto fra arrangøren.

4. Tar med et bilde fra ett av Spinn Cup-rittene jeg var med på. Spektakulært fall jeg fikk bilde av her. Håkon Lilland (i gult) stupte over styret, men reiste seg og vant rittet.

En i bakken... snart en til.

5. Årets monsterprosjekt "Stockholm700" hvor Richard og jeg tok buss til Stockholm og syklet hjem i ett strekk til Oslo.

Det var langt, men en flott tur!

6. Seier i fellesstarten på rittet Tyrifjorden Rundt. Var jo ved passering mållinjen først godt fornøyd med tredjeplass - men dette ble senere justert til første plass grunnen diskvalifikasjon av de to foran meg.

Oscar lurer på hva som skjer

7. Fantastisk ferie i Italia og Slovenia med en stor gjeng likesinnede syklister. Her har jeg egne bildereportasjer her og her. Lagde også en video fra turen.

Bakkene opp fra byen Paularo med partier på 17-18%

8, Endelig kom jeg under den magiske tre timers grensen på Birkebeinerrittet!... På trettende forsøk. Sluttid 2:56.

Yes! Det blir under tre! Foto: Ola Morken

9. Finale i Oslos Klatrekonge for både damer og herrer!

Carl Fredrik Hagen vinner herreklassen

10. Den årlige sykkelturen i regi av Børsen: Børsens 8-timers.

Solnedgang over Mylla.

11. Nytt monsterprosjekt. Denne gang ikke distanse, men høydemeter! Fløy til Hawaii for å sykle "verdens hardeste sykkelklatring" fjellet Mauna Kea.

Nærmer meg toppen av Mauna Kea på 4200moh. Foto: Jonathan Rawle

12. Ja så var det vinter igjen i Oslo. Noen måneder med piggdekk og varmeklær fremover!

Så var det litt snø i marka igjen! Her kommer vintern.

3 kommentarer:

1. Hei, jeg er relativt fersk som hobbysyklist og deltok på mitt første ritt nå i sommer: Nordsjørittet. Og har etter dette året, fått virkelig sansen for sykling. Jeg vil i 2015 være med på flere ritt. Er det noen ritt du anbefaler mer enn andre? Jeg er ute etter en utfordring, men samtidig en naturopplevelse. Gjerne tips på Norge og utland. Takk;)

SvarSlett
    Svar
    1. Heisann :) Det er vanskelig å gi et generelt svar på det ettersom det er ganske individuelt hva slags type sykkelritt som appellerer mest til den enkelte. F.eks. valget mellom terrengsykkel/landeveien (du sykler på landeveissykkel?) og om man primært er interessert i å sykle med klubben sin som et lag eller om man trives best i fellesstart-puljer. Det er blitt såpass mange ritt å velge mellom de siste årene så det finnes et hav av muligheter å velge mellom (terminliste på sykling.no).

Personlig føler jeg ikke at naturopplevelsen betyr mest ved valg av sykkelritt - det er hyggelig med gode omgivelser og definitivt en faktor - men de beste naturopplevelsene på sykkel får man utenfor ritt. Om du bor på sør-vestlandet så er det rikelig med muligheter her.

Selv har jeg ofte gode rittopplevelser på mindre ritt - det blir ganske enkelt ofte bedre stemning i målområdet når et sykkelritt er arrangert av en lokal klubb. Ofte vesentlig bedre valuta for pengene/startkontigenten også. Så jeg hadde anbefalt å se i ditt utvidede nærområdet etter mindre arrangementer. Om du enda ikke er medlem av en sykkelklubb hadde jeg også på det sterkeste anbefalt at du vurderte det - da blir det ganske ofte enkelt å finne/velge ritt sammen med andre i klubben.

Ellers er det jo naturlig å vurdere de mest annerkjente rittene som Bergen-Voss, Jotunheimen Rundt og Styrkeprøven arrangementene.