tirsdag 9. oktober 2012

Test av elektrisk sykkel - Merida E-Spresso 10

Elektriske sykler er på full fart inn i det europeiske sykkelmarkedet, og i løpet av de siste fem årene har el-sykkelmarkedet gått fra å være nærmest ikke-eksisterende til å selge over én million sykler i Europa i fjor. I 2011 ble det blant annet solgt over 300 tusen el-sykler i Tyskland (ifht 1800 elbiler...) og 178 tusen el-sykler i Nederland. Det største markedet i verden er Kina hvor markedet drives av at myndighetene har, i en rekke byer, lagt forbud mot bruk av bensindrevne kjøretøyer. I Norge henger vi etter utviklingen som skjer i mellom-Europa, selv om vi bor i et land med mye bakker og som burde være godt tilrettelagt for et el-sykkelmarked. El-sykler har et potensial til å vesentlig forbedre trafikksituasjonen i de store byene - både i rush'en og i bybildet forøvrig - så dette er definitivt noe for fremtiden (det fremstår forøvrig som fullstendig ulogisk at el-biler skal ha momsfritak pga av de er miljøvennlige mens man må betale full mva-avgift på sykler og el-sykler.)

Den siste uken har jeg fått låne en el-sykkel fra Greenspeed.no for å teste ut og finne ut på egen hånd hvordan en god el-sykkel fungerer - og jeg har summert opp mine inntrykk nedenfor basert på 4 forskjellige tester. Les mere om syklene som Greenspeed tilbyr via sin hjemmeside eller på sin Facebook side - de har også satt opp en showrom i Drammen for de som ønsker å dra innom og se nærmere på modellene. Det er helt sikkert bare å ta kontakt med André Sæther, som er en hyggelig kar som hjelper til med å finne riktig modell! :)

Sykkelen jeg har testet er en av de bedre/dyrere på markedet - en Merida E-Spresso 10 Gent 2012-modell, med en listepris på 29 tusen hvor motoren er levert av Bosch. Litt uvant giring med 10 gir bak (11-36) og bare ett drev foran (42) - dette skyldes at motoren på denne sykkelen er i kranken og det er ikke plass til flere drev foran. Se alle spesifikasjoner på nettsiden til sykkelen her.

Motoren i kranken og batteriet
Det aller første jeg la merke til da jeg tok min første prøvetur var at det blir merkbart tyngre da man passerer 25 km/t. Dette er fordi det er en EU-standard som begrenser motorens effekt til 250 watt og den kobles helt fra når hastigheten passerer 25 km/t. Et resultat av dette er at jeg faktisk syklet saktere på denne sykkelen på flatt terreng enn det jeg vanligvis gjør, ettersom jeg typisk ligger godt over 30 på flat mark, noe som denne sykkelen, med sin 42-11 girutveksling, ikke er godt egnet til. Her representerer jeg sannsynligvis ikke en gjennomsnittlig bysyklist - som jeg har lest ligger typisk på mellom 15-17km/t - og dermed så holder 25km/t grensen bra for de aller fleste. For min del var det i bakkene hvor sykkelen virkelig kommer til sin rett! Her kan man ikke la være å smile de første gangene man sykler opp en bakke - en god følelse å ligge i over 20km/t opp bakker med minimal innsats! Rett-og-slett gøy! :-) Motoren er også svært stillegående. Man må anstrenge seg for i det hele tatt høre at den jobber. Man merker det på farten - men hører den ikke!

Test 1: Sykle til jobben uten å bli svett

Med skjorte, kjemmet hår, 10km til jobb, og fulladet el-sykkel skulle jeg finne ut om det var mulig å sykle til jobb uten å få den minste antydning til svette! Turen gikk fra Stabekk til Oslo Sentrum i morgenrush'en - og jeg fant ut at jeg skulle forsøke å sykle såpass rolig at jeg kunne sitte på sykkelen med lukket munn. Jeg var nesten litt lei meg for at jobb-ruten min ikke har noen bakker - for i minikneikene (opp til Lysaker-lokket og forbi Skøyen) rullet jeg raskt forbi flere hardtarbeidende tour-de-finans syklister i gule pendlerjakker. På slettene derimot syklet de samme TdF syklistene forbi meg igjen - for, som nevnt, så bidrar motoren bare opp til 25km/t.

Da jeg ankom jobben etter 26min (om jeg tar Bussen tar den 21min + ca 2x5min gange før+etter avgang = 31min) kunne jeg konstatere at jeg ikke ville behøve å smøre meg inn med Sterilan. Jeg luktet fortsatt nydusjet og ren og kunne dermed iverksette mine daglige gjøremål uten noen utsettelser grunnet tiltak relatert til personlig hygiene!

Konklusjon: El-sykkel er et fantastisk redskap til jobb-sykling. Og kanskje særlig om du har en del bakker du skal forsere på ruten (dette må da være genialt for beboere i åsene rundt Oslo?).  Om ditt primære mål er å komme deg effektivt og smertefritt til arbeidsplassen, og ikke fordi du ønsker å svette deg igjennom en morgentreningsøkt, så er el-sykkel et genialt redskap! Man slipper bilkø, man er miljøvennlig, og man ankommer arbeidsplassen usvett og full av overskudd til en ny arbeidsdag! Gøy er det også! :-)

Test 2: Sykle til Kikut med kona

Min kjære kone har ikke plassert baken sin på et sykkelsetet på ca 20 år og jeg har faktisk aldri vært på en sykkeltur med henne før. Gleden var derfor stor da jeg fikk overtalt henne til å ta el-sykkelen (jeg på min vanlige terrengsykkel) og vi skulle forsøke å sykle sammen til Kikut!

Kort oppsummert så ble det en flott tur i nydelig høstvær. Mange hyggelige folk på Kikut, bl.a. Jens Stoltenberg som hadde tatt sykkelturen inn - og kakao og vaffel i solen sammen med min kjære for første gang på Kikut var en opplevelse! :-)

Kona kom fint til Kikut med den!
Tonje hadde ingen problemer med å sykle opp bakkene fra Sørkedalen skole - det eneste problemet var at jeg hadde glemt å lade batteriet til 100% (...) og hun kjørte derfor på laveste (av tre) innstillinger for å spare batteri. De gangene hun testet på høyeste nivå så gikk det så fort at jeg virkelig måtte jobbe med å holde følge oppover bakkene - med fulladet batteri hadde jeg nok fått en skikkelig bra treningsøkt. På hjemturen gikk batteriet tomt og hun måtte derfor jobbe litt mere enn planlagt... jaja så fikk hun trent litt hun også!

Konklusjon: El-sykkel er en smart måte å jevne ut forskjellene i sykkelform - her kan begge to få en fin opplevelse og treningsøkt sammen.

Test 3: Sykle hjem fra fest

Jeg skal ikke gå inn på detaljene rundt promillesykling og regelverket bak dette (se bl.a. denne tråden på terrengsykkelforumet) - men kort fortalt så er det ikke direkte ulovlig å sykle med et begrenset antall øl innabords.

Lørdag kveld 02:55 i dressjakke, skjorte, pensko. De andre forsøker å få tak i drosje og varmer opp kredittkortene sine mens de venter (lenge) på at drosjen skal dukke opp. Jeg skal sykle hjem og er glad for at jeg ikke skal måtte tråkke opp bakkene til Stabekk på en "vanlig" sykkel. Kroppen er definitivt ikke klar for en treningsøkt nå (men av en eller annen grunn veldig klar for en kebab).

Tror jeg spiste litt for mye av denne kaken.
Heldigvis så fungerer Bosch motoren minst like bra som den gjorde da jeg syklet til festen (BOCs årlige klubbfest). Det virker nesten som den gir mere gass nå enn tidligere. Suser avgårde! Men: Dessverre så viser det seg at XT-girene er blitt svært upresise iløpet av kvelden og retningsstabiliteten på sykkelen er også blitt vesentlig dårligere. Heldigvis så gjør Suntour gaffelen en fin jobb med å avdempe noe av de verste slagene da sykkelen navigerer seg utenfor den asfalterte veistrekningen. For å slippe å løfte sykkelen opp et par trappetrinn til boden min hjemme tar jeg en ekstrarunde igjennom naboens hage og unngår såvidt å slå hodet i nabobarnas huskestativ takket være en rask sammenkrypning ned i aerodynamisk stilling. Med Bosch-motoren spinner bakhjulet da jeg sykler igjennom hekken og inn foran boden - bra trøkk! Vel hjemme og jeg har ingen problemer med å sette nøkkelen i låsen - sannsynligvis skyldes det den friske luften jeg fikk på vei hjem som har "klarnet hodet".

Konklusjon: Sykkelen er ustabil og upresis sent på kvelden - men man kommer greit hjem uten å måtte anstrenge seg, og med kraft nok til å sykle igjennom både nabohager, huskestativer og Thuja-hekker - øm ønskelig. Den friske luften gjør også at man føler seg bedre både ved hjemkost og dagen derpå. Dette var et bra alternativ til taxi!

Test 4: Sette ny rekord opp til Tryvann?

På søndagen kjørte jeg bakke-test! Se Strava-økten her. Jeg håpte å sykle fortere enn Jonathan Dayus' rekord på 13:37 fra Gressbanen (fra krysset Lachmannsvei/Holmenkollveien) til Tryvann fra 2003 men endte opp på 13:53. Det holdt iallefall til KOM på Strava! Nå var det forsåvidt samme dag som jeg testet el-sykkelen hjem fra fest, så jeg får skylde på det. Denne testen opp til Tryvann skrev jeg et egen innlegg om på søndag med video fra turen - les den her!

Oppsummering

At el-sykkel har tatt-av de siste årene i mellom-Europa forstår jeg godt etter å ha testet Merida'en den siste uken. Dette er et fantastisk produkt som er helt ideelt til transport og tursykling - og særlig om du trenger litt ekstra kraft fordi du kanskje bor på toppen av en bakke, ønsker å komme til jobb uten å måtte dusje, skal trekke en barnetilhenger, eller ønsker å ta sykkelturer som har bakker du vanligvis sliter med å komme opp eller at turen er lengre enn du klarer på egen hånd. Det er selvfølgelig også fullt mulig å bruke denne til trening om man bare ønsker å ha én sykkel - her har man fleksibiliteten på å skru av motorassistansen akkurat når man ønsker. Når den er av så fungerer den som en helt vanlig sykkel - bare litt tyngre.

Merida'en jeg testet er en relativt dyr variant, men man kan få sykler til god kvalitet og med bra motorkraft til under ti-tusen kr - noe jeg vil tro bør interessent for mange. Om du er nysgjerrig på el-sykkel så vil jeg sterkt anbefale at du prøver en - dette var iallefall en aha opplevelse for meg selv, og definitivt et produkt jeg er keen på å kjøpe selv. Kanskje i 2013. Jeg er iallefall blitt sikker på at vi kommer til å se stadig flere el-sykler på norske sykkelveier over de neste årene!