lørdag 1. september 2012

Tryvann TiTusen!

I dag syklet jeg 27 ganger opp og ned til Tryvann fra Gressbanen i prosjektet Tryvann TiTusen!

Kort fortalt
Tryvann TiTusen består av å sykle mer enn ti tusen høydemeter på én treningsøkt opp og ned til Tryvann. For å gjøre det måtte jeg gjøre dette 27 ganger for å komme over ti-tusen grensen. Jeg har hatt ideen om å forsøke meg på ti-tusen høydemeter på en økt i drøye to år nå  - egentlig var planen å gjøre det i Frankrike og kombinere en håndful col’er, men det ble så komplisert at jeg fant nå ut at jeg skulle likesågodt forsøke på denne her hjemme.

Før start grovregnet jeg litt på hvor lang tid det ville ta - og kom frem til at det i verste fall kunne ta over 16 timer... Ikke raskt, men målsetningen var å gjennomføre - ikke gjennomføre med raske tider. På tips fra Børsen (en annen BOC’er) om at det er tøfft å stå imot både utmattelse og trøtthet samtidig som det blir sent på kvelden (mørkt) så startet jeg derfor på fredag kveld istedenfor lørdag morgen - slik kunne jeg avslutte turen på lørdag ettermiddag i fullt dagslys. Dette var jeg også svært glad for da det nærmet seg slutten - det hadde ikke vært gøy å avslutte de siste timene i kulde (på natten var det ca 5 grader på Tryvann) og mørke. Jeg brukte tilslutt litt lengre enn estimert - totalt i underkant av 19 timer (inkludert halvannen time pause litt fordelt) fra jeg startet kl 20:30 hjemmeifra på fredag kveld til jeg var ferdig kl 15:30 på lørdag ettermiddag.

Ca kl 23:00 - 3dje drag
Selve økten
Det sies at god trening skal være smertefullt. Om det er riktig så var dette en svært god treningsøkt! Økten fikk jeg logget på min Garmin Edge 705 (ladet 2-ganger i bilen under pausene) og har lagt den inn på Strava. Fra Google Earth dobbelsjekket jeg på forhånd at én tur er 378 høydemeter - og at 27x blir da 10206 høydemeter - i tillegg til de høydemeterne jeg fikk på vei dit så er ser de høydemeterne som min Garmin har logget totalt(10424) veldig riktig ut ifht egne beregninger! Distansen syklet ble 317km

Før start var jeg usikker på om jeg ville klare å gjennomføre - men startet med tanken “det er bare en måte å finne ut på!”. Pga dette syklet jeg ekstremt defensivt - eneste tanken stort sett hele tiden var å sykle opp så billig som mulig, ikke tenke på tiden, og heller tråkke til litt mere mot “slutten” om jeg hadde overskudd til det. Når man ser på tidene så ser man at jeg har syklet veldig tregt - med tider stort sett på høye 20-tall, og flere på rett over 30 minutt (merk at på natten var jeg så kald at jeg tok småpauser på vei opp for å tisse e.l. for å unngå å bli for kald på toppen). Mot “slutten” (les de siste 5 timene) så fikk jeg igrunn aldri det helt store overskuddet til å senke tidene heller - det ble mere en kamp å bare holde pedalene i gang - tråkke, tråkke, tråkke. På aller siste gang opp (27’ende gang...) så fikk jeg bestetid for dagen på 22min blank, som jeg får være fornøyd med gitt tilstanden min da.

På formiddagen. Ca drag 22
De gangene jeg har syklet Trondheim-Oslo så husker jeg hvor tungt det var å sykle opp de “beryktede” Frognerbakkene når jeg var sliten mot slutten av rittet. Dette er en bakke med ca 4% snittstigning og ca 60 høydemeter. Tryvann har en snittstigning på 6.7% og 378 høydemeter - og man må ganske enkelt opprettholde et visst minimumswatt i tråkket for å ikke stoppe opp. Når jeg rundet ti-timer i dag så var det igrunn ikke noe annet enn å fokusere på å holde en god tråkkfrekvens og forsøke å holde en fornuftig minimumsfart opp - bakken er slitsom nok i seg selv!

Ellers var det en positiv opplevelse å sykle igjennom natten og oppleve soloppgang over Oslo. Heldigvis så var det skyfritt omed fullmåne på himmelen. Utsikten (særlig fra svingen ved Kapellet) over soloppgang over Oslo er sikkert en av de beste i byen, og i en periode så hadde jeg soloppgang med flotte farger på østsiden og fullmånen som forsatt hang på himmelen på vestsiden. En opplevelse!

Underveis var min forlovede Tonje (vi gifter oss om én uke i dag!) fantastisk support. Hun hadde på forhånd klargjort to kasser med drikke, mat og klær som jeg hadde stående på toppen av bakken slik at jeg iutgangspunktet var selvforsynt, men hun kom innom med jevne mellomrom med “ekstra” mat - inkludert Honnikorn (nam!!!), varm hjemmelagd pizza, kaffe på termos, mm. Kunne ikke fått bedre support! Til-og-med en suprise visit kl 04:30! :-)

Honnikorn var en vinner! Nam!
Målgang
Det er følelsesladd å komme til mål når man har holdt på såpass lenge, er såpass sliten og har såpass vondt over hele kroppen. I video’en fra Norseman 2012, som jeg anbefalte på bloggen i forrige uke, så ser man hvilken følelsesmessig utladning deltagerne får ved målgang. Denne opplevelsen kjente jeg igjen fra et par av de målgangene jeg har tidligere hatt i Trondheim-Oslo (kanskje størst var første gang jeg syklet i 2003 på over 20-timer og var så omtåket at jeg nesten ikke husker noe mot slutten). Og i dag var det utrolig godt å sykle opp de siste par hundre meterne for siste gang - og selv om det ikke var noen folkemasse, ingen flagg og ingen målseil - så stod kjæresten på toppen og ventet. Det falt et par tårer da jeg fikk gratulasjonsklemmen etter målgang! “Du klarte det! Du klarte det!”

Nå skal det soves!

10 meter igjen!

Ikke ti-ganger opp... TiTusen høydemeter!

33 kommentarer:

1. Sinnsykt kult! Grattis med STERK innsats :)

Mvh
    Even

Svar
    1. Takk Even - riktignok milevis unna tidene på 15x`ern! :)

2. Imponerende!

Børsen

Svar
    1. Nå skal jeg hvile meg iform til 8-timern din :)

Slett
  3. Helt rått! Faktisk noe av det råeste jeg har hørt om!
    Grattis!

Skiglad

SvarSlett
  4. Rått gjort! Regner med du måtte jobbe litt mentalt underveis ja. Artig med slike prosjekt.

Gratulerer!

Svar
    1. Takk! Jo - det tøffeste hver gang var øyeblikket i bunn av bakken når man tar U-svingen for å starte opp igjen og de påfølgende minuttene for å få bena igang igjen. Men, etter en 5-mins tid igjen så kommer man inn i "drivet" igjen og da gikk det bedre!

Slett
  5. Vanvittig for et mål...men en fantastisk prestasjon!!
    Imponerende.
    Gratulerer.

Fredrik

SvarSlett
  6. Dette er det sprøeste sykkelprosjektet jeg har hørt om. Respekt med STOR R til deg!

7. Kudos! Det tar på å sykle så lenge. Jeg har egen erfaring med ca 27 timer sykling på offroadfinnmark 300km, men det er langt unna 10k høydemeter.

Svar
    1. Veldig kult! Et arrangement eller i egen regi? Har ikke syklet i Finnmark selv, men har vært på telt- og fisketur langs side-elver til Tana flere ganger - fantastisk natur :-)

Slett
  8. Utrolig kult Martin, du er helt rå! Gleder meg til å lese om neste store prosjekt.

-Svein Sylta

SvarSlett
  9. Martin , bare å gi seg ende over i respekt og beundring! Fascinerende og herlig prosjekt som setter standard for evt prosjekter vi andre måtte drømme om...! Gratulerer!!

Svar
    1. Takk Kristian :-) Tenkte faktisk på Finestre et par ganger underveis ("Det er iallefall ikke grus her"...)!

10. Respekt mann!

Fantastisk imponerende. Her blekner mine 10x.

Grattis med vel gjennomført!

SvarSlett
  11. God damn! Jeg har alltid ment at gode utfordringer er like sinnsyke som de er harde. Og denne oppfyller greit begge krav. Respekt!

12. Hei Martin! Det var en imponerende økt, makan, er du klar til Tirsdagens Spinn Cup? Mvh Sveinung

Svar
    1. Jo takk for det :) Jeg drar på torsdag til Italia for å gifte meg og litt hektisk med forberedelser så jeg må dessverre droppe det denne gang. Ser ut som det blir strålende vær... og skulle gjerne vært der.. Lykke til med rittet!

Slett
  13. Imponerende og flott - og morsomt! Akkurat passe tullete prosjekt, og veldig sterkt å gjennomføre som planlagt. Applaus!

14. Dette var tøft!!
    Jeg er imponert over din innsats og fasinert over tanken på å gjøre noe slikt - alene med slitet, tankene, motstanden, trøttheten. God øvelse for hodet? Hva var din største utfordring/fiende?

Svar
    1. Takk Ørnulf - og takk for sist. Trøtthet var faktisk ikke noe problem - sov et par timer på fredagsettermiddag før jeg dro ut. Største utfordring var de første minuttene i starten av hver nye tur opp etter ca 7-8 min. sykling nedoverbakke - mot "slutten" så var det sinnsykt tungt å få bena igang igjen her. Siste ca 8 timene hadde jeg også utrolig vondt på mange rare steder - alt fra føttene, knærne, skrittet (fikk to åpne sår som fortsatt, 3 dager etterpå, gjør ganske vondt), korsryggen, skuldrene, albuene, nakken, hendene (gnagsår i håndflatene), mm. Dette vil jeg tro mange som har syklet Styrkeprøven eller Jotunheimen Rundt kjenner igjen. Rare er at de aller siste dragene så var jeg så gira på å bli ferdig at da følte jeg meg veldig bra igjen - og særlig det aller siste draget opp var bare godfølelse hele veien! :-)

Slett
  15. Sjuke mann!! Helt rått, imponerende og totalt idiotisk. Målbevist! Ligger det en skjult agenda bak all denne galskapen?

Svar
    1. Takk! Galskapen har dessverre ingen forklaring og ingen skjult agenda!

Slett
  16. Jeg trodde faktisk, helt til jeg så dette, at det var jeg som var den tøffeste (og sprøeste) BOC'er i helga da jeg syklet 300 km fra Oslo til Øvre Årdal på fredag. Men så var det dette med høydemetrene da som jeg bare fikk 2400 av, så jeg må bare bøye meg i støvet for overmakten. Gratulerer Martin - jaggu er du sprø - og lykke til i Italia!!!

Svar
    1. Ja, men da er vel tilnærmet sprø du også Øyvind! ;-)

Slett
  17. Dette er loco Martin :) ... og sykt imponerende. Gratulerer! Får 10x til å bli puslete og samtidig utfordrer du meg til å legge planer og tanker jeg egentlig ikke ønsker skal være der...

18. Sinnsykt! Men du må si fra neste gang :P

19. Jeg er stum av beundring, Martin. Dette står det stor respekt av. Og bare ideen viser hvilken type du er! Gratulerer også som nygift!
    - Jo

SvarSlett
  20. Må vel registreres her: http://www.everesting.cc/everesting/ så du kommer i Hall of Fame og Norge kommer på kartet

Svar
    1. ok kult. takk for tips. Sendte inn link :)